دپارتمان آبیاری

دپارتمان آبیاری

طراحی و اجرای سیستمهای آبیاری تحت فشار و سیستم های نوین آبیاری

همانطور که آمارها نشان میدهد، بخش کشاورزی عمده ترین مصرف کننده آب در کشور است. در بعضی از آمارها مصرف آب در بخش کشاورزی را تا 95% آب استحصالی کشور اعلام میکنند و از آنجا که مصرف بی رویه آب سال هاست که زنگ خطر جدي خشكسالي و بحران آب را در منطقه نیمه خشک ایران  به صدا در آورده است، اهمیت توزیع بهینه و مصرف اصولی آب در سطح مزرعه بیش از پیش احساس میشود.

تغییر روش آبیاری سنتی (غرقابی) به روشهای علمی آبیاری سطحی اعم از نواری، کرتی، نشتی و شیاری می تواند راندمان مصرف آب را در بخش کشاورزی حدود 20 تا 30 درصد بهبود بخشد، ولی از آنجا که کشور سالهای متمادی است از خشکسالی رنج میبرد کشاورزان را بر آن داشت که نه تنها تغییر سیستم از غرقابی و سنتی به روشهای علمی را در دستور کار خود قرار دهند. که با حمایت دولت از این روش نیز عبور کرده، تا کنون حدود 30% از مزارع استان فارس و حدود 20% از مزارع کشور به سیستم های آبیاری نوین اعم از قطره ای، نواری، بارانی و … مجهز شده اند و راندمان مصرف آب در اینگونه مزارع تا حدود 65 تا 85 درصد بهبود یافته است.

دپارتمان آبیاری نوین هلدینگ تکنولوژی کشاورزی و بازرگانی فارس (FACHCO)   با داشتن کادری مجرب، متخصص و دارای تجربه و دانش روز دنیا در عرصه طراحی و اجرای سیستمهای آبیاری تحت فشار و دیگرسیستم های نوین آبیاری با تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن، طراحی سیستم های آبیاری نوین و خطوط انتقال آب بر اساس شرایط منطقه و اطلاعات هواشناسی وزمین شناسی و همچنین اجرای سیستمهای بارانی اعم ازکلاسیک، متحرک، سنتر، ویلمو، لینیر و … و سیستم های قطره ای اعم از قطره چکانی، بابلر، مینی بابلر و سیستم های کم فشار توانسته گامی موثر در بهره وری از آب و پیشرفت صنعت آب در کشاورزی کشور بردارد.

کارشناسان دپارتمان آبیاری هلدینگ تکنولوژی کشاورزی و بازرگانی فارس افتخار دارند که در دوره فعالیت خود بالغ بر 67.000 هکتار از اراضی استان را جهت اجرای سیستم های نوین آبیاری طراحی و در اختیار این بخش قرار داده و همچنین حدود 6.500 هکتار از زمین های خرد و کلان این استان را مجهز به سیستم های مختلف آبیاری نموده اند.

کادر فنی و اجرایی این دپارتمان با استفاده از دانش و فناوری، امکان اجرای سیستم های آبیاری نوین در مزارع از مرحله نقشه برداری تا بهره برداری را در کمترین زمان ممکن برای کشاورزان و صاحبان مزارع فراهم نموده است. مراحل کار از جمع آوری دیتاهای هواشناسی ، بررسی کیفیت خاک و آب مزرعه ، نقشه های توپوگرافی شروع و پس از آن با انتخاب کار آمد ترین و بهترین سیستم آبیاری،طراحی و تنظیم دفترچه محاسباتی ادامه و در نهایت پیاده کردن نقشه طراحی بر روی زمین و اجرای سیستم مورد نظر با استفاده از مرغوبترین تجهیزات موجود و تست و راه اندازی سیستم و تحویل آن به کارفرما به پایان می رسد.

از دیگر خدمات قابل ارائه در این بخش کمک به کشاورزان عزیز در بهره برداری صحیح و اصولی از سیستم های آبیاری در مزارع و باغات می باشد، که با پشتیبانی سالانه و دراز مدت و انجام آزمایش های میدانی و اندازه گیری نفوذ آب در خاک و بررسی و تجزیه و تحلیل دیتاها و نتایج حاصله و پیشنهادهای علمی مرتبط یا نتایج جهت اصلاح بهره برداری ارائه و ثمره آن کاهش استفاده از سموم و دیگر مواد شیمیایی می باشد که این امر نه تنها به سالم سازی محصولات کشاورزی کمک شایانی کرده است بلکه باعث کاهش هزینه های کشاورزان و به الطبع آن افزایش سود حاصله ایشان شده است همچنین با ارائه روش ها و آنالیزهای کلی تغذیه گیاه باعث افزایش محصولات کشاورزی در واحد سطح شده است.

برای مطالعه بیشتر مطالب ، پروژه ها ، عکس ها ، نشریه ها ، مقالات و همچنین معرفی سیستم ها بصورت کاملتر میتوانید به بخش های دیگر سایت مراجعه فرمائید. همچنین  این هلدینگ از افراد مجرب و کارشناس این رشته جهت ارتقاء دانش خود دعوت به همکاری می کند.

اسکرول